"De största vinnarna är föräldrarna och miljön"

johanorrgard1.jpgCollage Foto i Örebro använder Netlifes skolfotomodul, som erbjuder föräldrar full valfrihet vid beställning av skolfotografier.

- Skolfoto har sett likadant ut länge. När vi startade för elva år sen var vi först med att fotografera digitalt, och har alltid legat i utvecklingens framkant och vågat tänka annorlunda. Branschen har jobbat på spekulation genom att skicka ut färdiga fotopaket med en enda bild. Det är mycket roligare att jobba så här, det känns rakare och ärligare. De största vinnarna är föräldrarna och miljön. Och det blir inga bilder i byrålådan, säger Johan Orrgard på Collage Foto AB.

 

Collage jobbar på skolor och förskolor i Örebro, Mälardalen och Stockholm, samt i Skåne och Göteborg.  De har åtta årsanställda och under högsäsongen i höst kommer 40 personer att jobba. Först lade Collage upp en hemsida där föräldrarna kunde gå in och bekräfta att de ville ha hem fotopaket för påseende, men ganska snart började föräldrarna fråga ”om jag ändå är inloggad, varför kan jag inte få se bilderna direkt på skärmen?”

- Många etablerade skolfotoföretag är rädda för att tappa försäljning om de slutar skicka ut bilderna direkt, med all rätt, det var vi också. Första gången gick jag in varje kväll och följde orderingången med spänning. Och visst minskar den, men vi sparar också mycket kostnader på porto, hantering av returbilder och bildframkallning. Det märks även på vår kundtjänst att vi har nöjdare kunder idag. Tidigare handlade frågorna till exempel om ”vi har inte beställt”, ”jag har returnerat bilderna” eller ”jag skulle önskat andra storlekar”. Idag ifrågasätter ingen sin beställning, eftersom den sker aktivt och tydligt på internet med valfritt antal och storlekar.

 

Egen modul

Collage började utveckla en egen bildbeställningsmodul, men upptäckte snart att det tog för mycket kraft och energi från verksamheten. Efter ett år bytte de istället till Netlifes skolfotomodul.

- Den största fördelen med Netlifes modul, i jämförelse med liknande lösningar, är att bilderna nu sparas i ett arkiv, så att föräldern kan gå tillbaka och beställa bilder från tidigare år. Netlife-plattformen är även unik med fullständig flexibilitet för förälder.

 

Varje vecka har Johan Orrgard Skype-möte med Netlifes projektutvecklare, som just nu håller på att förbättra hela flödet, från fotograf till bildbeställning. De vidareutvecklar även webbtjänsten för beställare/skolor, så att de kan ladda ned och importera bilderna i sina system, skapa egna grupper och skriva ut klasskartor med mera.

- Vi har ett bra samarbete med Netlife, det märks att de är intresserade av att göra tjänsten ännu bättre. Det känns viktigt att ha partners som brinner lika mycket för förbättringar och vår verksamhet, som vi gör.

 

Lösningen

Lösningen för att ha en stabil försäljning är att ge flera alternativ, fler bra bilder helt enkelt, menar Johan.

- Det ställer större krav på fotografen, men barn är tacksamma motiv och föräldrar älskar bilder på sina barn.  Vi försöker erbjuda en variation av olika bilder. Föräldrarna kan nu med ett enkelt klick beställa canvas, julkort eller mobilskal. Vi har också lagt in en gratistjänst där man kan dela sin bild på Facebook, som är mycket populär. Man måste våga tänka i nya banor. Det är viktigt att tillägga att vi inte säljer ett koncept eller plattform till våra slutkonsumenter, vi måste därför fortsätta vara bäst på kärnprodukten, bilden. Vi satsar därför på att samarbeta med de bästa fotograferna för att erbjuda hög kvalitet på bilder och med stor variation.

 

Och när Collage för något år sedan bestämde sig för att byta från den klassiska blåa skolfotobakgrunden var det ett par skolor som hörde av sig, några föräldrar hade klagat. I höstas provade de därför att återgå  till den gamla bakgrunden, hos de skolor/förskolor som önskade, men då hörde resten av föräldrarna av sig!

- De var jätteupprörda. De ville hellre ha en modern bakgrund, så att bilden smälter in där hemma. Vi fotograferar i dag på vit alternativt svart bakgrund med en ljussättning som ger studiokänsla. Det är avgörande för vår verksamhet att majoriteten av föräldrarna uppskattar de bilder vi erbjuder, då det nu krävs en aktiv handling för att beställa skolfoton. Med tanke på att färre och färre bilder hamnar på papper idag, så blir det viktigare att våra bilder blir riktigt bra! Kanske är skolfotot är den enda överlevande papperskopian…

2017 Fujifilm Sverige