Torrlabb är framtiden

DSCF1134.JPG

Bildcompaniet i Norrköping valde i början av året att byta ut sitt gamla Frontier våtlabb mot ett nytt torrlabb från Fujifilm. Företagets ägare Niclas Åhlén berättar att han under en längre tid funderat på att byta till torrlabb och kände att nu var tajmingen den rätta. Niclas berättar ”våtlabbet var fortfarande i så bra skick att vi kunde sälja det vidare. Hade vi väntat längre så hade vi inte fått en krona för det och då hade vi fått köra slut på utrustningen innan vi kunde investera i en ny maskin.”


Valet mellan torrlabb och våtlabb var inte helt enkelt men Niclas känner sig nöjd med sitt beslut. ”Det är egentligen mer känsla med ett våtlabb men torrlabb är framtiden”.


De största fördelarna som Niclas lyfter fram med ett torrlabb är


  • Skönt att slippa allt kladd med kemin.
  • Torrlabb är mer driftsäkra.
  • Det är färre stora dyra delar som kan gå sönder i ett torrlabb, vilket innebär att du minskar risken för att åka på oväntade kostnader.
  • Bättre kvalitet på bilderna.



Torrlabb har ett större spektrum
När det gäller kvaliteten på bilderna berättar Niclas att ett våtlabb är mer ”förlåtande” än ett torrlabb när det gäller bilder av lite sämre kvalitet. När man framkallar bilder i våtlabb så blir kvaliteten ungefär densamma oavsett ursprungskvaliteten. Torrlabb har ett betydligt större spektrum, en bra bild blir mycket bättre i ett torrlabb samtidigt som en dålig bild också blir något sämre.


Ökat marginalerna genom att fokusera på bildproduktion
Bildkompaniet i Norrköping har under de senaste åren valt att ändra fokus genom att gå från att vara en traditionell fotobutik med kameror och framkallning till att i allt större utsträckning fokusera på framställning av bilder. ”Vi skulle kunna öka omsättningen mycket genom att ta in ett större utbud av kameror i butiken men det skulle inte ge mycket på sista raden. Vi har istället valt att fokusera på bildproduktion där det finns större möjligheter att hålla marginalerna uppe. ”


Niclas berättar att en stor del av deras kunder består av företag, ”omsättningen på konsumentsidan är statisk medan företagssidan växer.” Hos Bildcompaniet i Norrköping kan företag få hjälp med mindre jobb som större tryckerier tackar nej till. ”Hos oss har kunderna möjlighet att snabbt trycka små serier, och vi erbjuder våra kunder allt från plakat till profilkläder.” Niclas berättar att deras största konkurrensfördel är att de besitter stora kunskaper om bildframställning och att de ibland nästan blir en lightversion av en reklambyrå. 




Niclas_Ahln.png




2017 Fujifilm Sverige